Najczęściej zadawane pytania z zakresu z tzw. obowiązku informacyjnego
Jest to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza m. in. nowe prawa klientów. Jednym z obowiązków administratorów, którzy przetwarzają dane osobowe, jest informowanie klientów o przetwarzaniu ich danych osobowych.
2.
Dlaczego bank przetwarza moje dane osobowe?
Bank przetwarza Twoje dane, aby prowadzić działalność bankową, na przykład prowadzić rachunek bankowy, zawrzeć i realizować umowę dotyczącą produktu bankowego typu kredyt, lokata, rachunek oszczędnościowy czy rachunek ROR oraz zapewnić bezpieczeństwo środków i transakcji. Prowadzimy również działalność informacyjną o naszych usługach i produktach. Jeżeli czynność nie doszła do skutku - dane będą przetwarzane w prawnie uzasadnionym interesie w terminie do 6 lat od wydania decyzji negatywnej, z uwagi na obronę przed ewentualnymi roszczeniami prawnymi.
3.
Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?
Tak. Możesz uzyskać pełny dostęp do swoich danych osobowych. Możesz również zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych, w tym zgodami marketingowymi.
4.
Kto jest administratorem moich danych osobowych?
Administratorem Twoich danych osobowych jest Mikołowski Bank Spółdzielczy w Mikołowie. Bank odpowiada za ich przetwarzanie w sposób bezpieczny, zgodny z umową oraz obowiązującymi przepisami prawa. W sprawach ochrony danych osobowych możesz skontaktować się z bankiem w jego siedzibie przy ul. Krakowskiej 29 w Mikołowie lub w jego filiach, a także poprzez Infolinię pod numerem telefonu 32 428 2000 lub z Inspektorem ochrony danych.
5.
Jak mogę skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
Z inspektorem ochrony danych możesz skontaktować się pod adresami e-mail:
6.
W jakim celu bank przetwarza moje dane osobowe?
Twoje dane osobowe są przetwarzane przez bank:
- w celu podjęcia działań przed zawarciem umowy oraz w celu realizacji umowy, w tym w celu dokonania badania zdolności kredytowej i analizy ryzyka kredytowego;
- w pozostałych celach związanych z prowadzoną działalnością bankową, w tym wypełniania obowiązków prawnych ciążących na banku, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz w celu sprzedaży i marketingu bezpośredniego;
- do wewnętrznych celów administracyjnych banku, w tym analizy portfela kredytowego, statystyki i raportowania wewnętrznego w banku;
- w celu wskazanym w treści udzielonej zgody;
- wykrywania nadużyć i zapobiegania im;
- weryfikacji wiarygodności płatniczej.
7.
Jakie rodzaje/kategorie danych osobowych bank przetwarza?
Bank przetwarza:
- dane związane z identyfikacją i weryfikacją tożsamości klienta,
- dane transakcyjne,
- dane dotyczące stanu cywilnego i sytuacji rodzinnej, w tym o osobach pozostających na utrzymaniu i pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- dane finansowe lub związane ze świadczeniem usług bankowych,
- dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, zawodowej lub społecznej,
- dane audiowizualne (nagrywane rozmowy dla celów bezpieczeństwa lub celów dowodowych).
8.
Kto jest odbiorcą moich danych?
Twoje dane mogą być udostępniane następującym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych:
- Biuro Informacji Kredytowej S.A.,
- Centrum Prawa Bankowego i Informacji Sp. z o.o.,
- Związek Banków Polskich,
- Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej,
- Ministerstwo Finansów, w tym Generalny Inspektor Informacji Finansowej,
- Komisja Nadzoru Finansowego,
- biura informacji gospodarczej,
- Bank BPS S.A.,
- spółki Grupy BPS: BPS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Dom Maklerski BPS S.A., BPS Leasing S.A., BPS Faktor S.A.,
- Bank Gospodarstwa Krajowego S.A.,
- Agencja Restrukturyzacja i Modernizacji Rolnictwa,
- IT CARD Centrum Technologii Płatniczych SA,
- Polski Standard Płatności Sp. z o.o.,
- Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
- Związek Banków Polskich,
- Zakłady Ubezpieczeń, z którymi współpracuje Bank,
- banki, instytucje kredytowe i inne upoważnione podmioty na podstawie przepisów prawa,
- podmioty, którym bank powierzył przetwarzanie danych osobowych na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające),
- podmiotom przetwarzającym dane osobowe w imieniu i na rzecz Banku, w tym na podstawie art. 6a ustawy Prawo bankowe - tzw. podmioty przetwarzające np. dostawcy IT lub innych usług.
9.
Czy moje dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?
Administrator danych może przekazywać Państwa dane poza obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tj. obszar obejmujący kraje Unii Europejskiej, Norwegię, Liechtenstein i Islandię),
np. w ramach dokonywanych transferów pieniężnych za pośrednictwem SWIFT do innych państw, jeśli jest to niezbędne do realizacji umowy, którą Państwo zawarli z Bankiem, tj. do realizacji operacji finansowych.
10.
Jak długo moje dane osobowe będą przechowywane przez bank?
Dane osobowe będą przechowywane przez okres trwania umowy oraz po zakończeniu umowy w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na banku, w tym dochodzenia ewentualnych roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a następnie zostaną usunięte lub zanonimizowane.
W przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych na potrzeby marketingu bezpośredniego, po wygaśnięciu umowy dane te będziemy przetwarzać do czasu wycofania zgody.
11.
Jakie uprawnienia mi przysługują?
W związku z przetwarzaniem przez bank danych osobowych przysługuje Ci prawo:
- dostępu do treści swoich danych (art. 15 RODO),
- do sprostowania danych (art. 16. RODO),
- do usunięcia danych (art. 17 RODO),
- do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
- do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
- do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
- do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).
12.
Do kogo mogę wnieść skargę?
Jeżeli uważają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy prawa - mają Państwo prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, za pomocą formularza zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Prezesa Urzędu, pisemnie (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), faxem, elektronicznie lub za pomocą elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP.
13.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?
Podanie danych jest dobrowolne, jednakże niezbędne w celu zawarcia i realizacji umowy.
14.
Skąd bank ma moje dane osobowe?
Źródłem Twoich danych osobowych są wnioski i umowy zawarte z naszym Bankiem. W przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osób, których dane dotyczą, źródłem danych są osoby trzecie. Wówczas bank ma obowiązek poinformować osoby, których dane pozyskał, o źródle pozyskania tych danych.
15.
Czy moje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany?
Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Profilowanie będzie polegało na ewentualnym zaproponowaniu produktów/usług lepiej dopasowanych, jednak decyzje wiążące nie będą zautomatyzowane.
Zasady rozpatrywania wniosków dotyczących obsługi praw klienta w zakresie danych osobowych
Klient indywidualny i klient instytucjonalny (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba fizyczna prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne, spółka cywilna, spółka partnerska, spółka jawna) jest uprawniony do złożenia wniosku w zakresie obsługi praw klienta wynikających z RODO, a nasz Bank zobowiązany jest do jego rozpatrzenia według poniższych zasad.
- Klient może zgłosić wniosek do banku w każdej chwili.
- Bank rozpatruje wniosek złożony przez klienta lub osobę działającą w jego imieniu:
- w ciągu miesiąca, licząc od dnia otrzymania żądania;
- w przypadku, gdy żądanie lub liczba żądań klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące - w terminie miesiąca od otrzymania żądania, inspektor ochrony danych poinformuje klienta listownie o przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia;
- w przypadku niepodjęcia działań w związku z żądaniem klienta, inspektor ochrony danych niezwłocznie – najpóźniej w ciągu miesiąca od otrzymania żądania, poinformuje klienta listownie o powodach nieodjęcia działań i o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.
- Klient może złożyć wniosek w każdej placówce naszego banku.
- Placówka banku realizuje wniosek klienta w zakresie obowiązku informacyjnego (udziela informacji klientowi), prawa do cofnięcia zgody na cele marketingowe oraz prawa do sprostowania (aktualizacji danych). W przypadku pozostałych praw klienta, obsługę wniosku realizują dedykowani pracownicy banku.
- Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez bank żądania klienta.
- Klient uprawniony jest do złożenia reklamacji w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez bank. Informacja o trybie zgłaszania reklamacji dostępna jest na stronie internetowej banku.
- W imieniu banku inspektor ochrony danych udziela klientowi odpowiedzi na złożony wniosek na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Bank nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie pierwszego wniosku. Jeżeli częstotliwość wniosków klienta jest większa niż jeden wniosek w ciągu trzech miesięcy, bank może pobrać opłatę równą kosztom administracyjnym związanym z udzieleniem odpowiedzi.
- W przypadku, gdy klient składa wniosek w charakterze ubezpieczonego / ubezpieczającego / uprawnionego / uposażonego w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem banku z zakładem ubezpieczeń z nim współpracującym (dotyczy realizacji praw klienta, którego dane zostały powierzone do przetwarzania bankowi przez zakład ubezpieczeń będący ich administratorem), bank informuje zakład ubezpieczeń o złożonym żądaniu realizacji praw klienta w zakresie danych osobowych, przekazując zakładowi ubezpieczeń wniosek w ciągu 3 dni od dnia zgłoszenia wniosku przez klienta. Odpowiedź na wniosek klienta jest w tym przypadku udzielana bezpośrednio przez zakład ubezpieczeń lub przez bank w terminie i w sposób uprzednio uzgodniony z zakładem ubezpieczeń.
- Właściwym dla banku organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.
- W przypadku pytań dotyczących wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem placówki sprzedażowej lub inspektorem ochrony danych pod adresem e-mail lub
Administrator: Mikołowski Bank Spółdzielczy w Mikołowie
Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r.)
Pliki do pobrania
Karta informacyjna - informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych