Cyberoszustwa inwestycyjne - kampania informacyjna KNF

Zapraszamy do zapoznania się z  kampanią informacyjną Komisji Nadzoru Finansowego, odnośnie cyberoszustw inwestycyjnych.

https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/cyberoszustwa_inwestycyjne

Uwaga na fałszywe wiadomości SMS

Ostatnio zauważyliśmy wzrost aktywności cyberprzestępców, którzy wykorzystują schemat oparty na masowej wysyłce wiadomości SMS. Wiadomości te zawierają informacje o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Przestępcy często podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, takich jak Poczta Polska, InPost, UPS, itp., aby wzbudzić zaufanie swoich potencjalnych ofiar.

Ich celem jest skłonienie odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych logowania do bankowości internetowej lub wprowadzenia danych karty płatniczej na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie. Działania te są niezwykle niebezpieczne i mogą prowadzić do kradzieży danych osobowych i finansowych.

Dlatego zalecamy, aby nie kliknąć w linki zawarte w takich wiadomościach i nie uzupełniać żadnych danych na stronach, do których prowadzą te linki. Pamiętaj, aby zawsze sprawdzać wiarygodność wiadomości i strony, zanim podasz swoje dane. Dbaj o swoje bezpieczeństwo online!

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie !!. 

Uwaga! Jeśli podałeś swoje dane karty płatniczej lub bankowości internetowej na stronie, która wydaje się podejrzana lub fałszywa, zalecamy natychmiastowe działanie. Skontaktuj się z bankiem jak najszybciej, aby zapewnić ochronę swojego konta i uniknąć potencjalnych strat finansowych -  infolinia tel. 32 428 2000. Bezpieczeństwo Twoich danych jest dla nas priorytetem. Dziękujemy za zrozumienie.

Poniżej zaprezentowano przykładowe, fałszywe wiadomości SMS:

sms-1.png

Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.

sms-2.png

sms-3.png


Ostrzegamy! Mogą dzwonić do Ciebie oszuści, którzy podają się za pracowników banku.

Oszuści wciąż posługują się metodą wyłudzeń polegającą na podszywaniu się pod pracowników banku. Mogą wskazywać, że dzwonią z numeru infolinii (stosując tzw. spoofing, czyli podszywanie się pod wybrany numer telefonu) . Podczas rozmowy będą nakłaniać Cię do instalacji oprogramowania z oficjalnych sklepów z aplikacjami (Google Play, AppStore, HUAWEI AppGallery) pod pretekstem skanowania Twojego urządzenia.

Aplikacje, które polecają zainstalować, pozwalają śledzić ekran Twojego telefonu / komputera jak również przejąć nad nim kontrolę. Aby osłabić Twoją czujność, będą Cię straszyć informacjami o podejrzanych przelewach wykonanych z Twojego konta lub zaciągniętymi kredytami.

Przestrzegamy :

1. Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji w trakcie rozmowy telefonicznej.


Nasi pracownicy nie poproszą Cię o instalację żadnego oprogramowania. Jeżeli ktoś do Ciebie dzwoni i przekonując do instalacji i uruchamiania aplikacji, prawdopodobnie chce Cię oszukać. Zalecamy przerwać w takim przypadku rozmowę, a wszelkie wątpliwości związane z zaistniałą rozmową kierować do nas telefonicznie. Pamiętaj : jeśli udostępniasz komuś ekran swojego telefonu/komputera i jednocześnie logujesz się do bankowości elektronicznej, to udostępniasz osobie nieupoważnionej możliwość zarządzania Twoim kontem i np. zaciągania kredytów na Twoje nazwisko!

2. Nie podawaj nikomu, w tym także pracownikowi banku:

- loginu / hasła do bankowości internetowej
- pełnych nr kart płatniczych i kodów CVV

Nasz pracownik nigdy o takie dane nie poprosi!

3. Loguj się do konta wyłącznie z naszej strony internetowej.

Korzystaj z przycisku „eBankowość zaloguj się” na stronie https://bankmbs.pl/ wskazując odpowiednio e-Banknet lub e-Corponet w zależności z jakiej usługi korzystasz. Nigdy nie używaj do logowania linków, które otrzymujesz w wiadomościach SMS, email, bądź komunikator np. Whatsapp , Messenger itp.

4. Uważnie czytaj treść SMS-ów lub powiadomień z aplikacji mobilnej, które od nas otrzymujesz i nikomu ich nie udostępniaj.

Każdy SMS z kodem autoryzacyjnym / powiadomienie w aplikacji mobilnej banku zawiera dokładną informację o tym, czego dotyczy autoryzacja. Jeśli treść SMS-a lub powiadomienie z aplikacji mobilnej nie zgadza się z Twoją dyspozycją, nie potwierdzaj dyspozycji kodem SMS bądź aplikacją mobilną!

Jeżeli w trakcie rozmowy z pracownikiem banku masz jakiekolwiek wątpliwości, rozłącz się i jak najszybciej skontaktuj się z naszą infolinią po numerem : 32 / 428 2000


Zgubiłeś kartę?

Zastrzesz ją


Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni

Zapraszamy także do lektury opracowanego z myślą o Klientach -  folderu o bezpieczeństwie w cyberprzestrzni.

Folder bezpieczeństwo w sieci

Bezpieczne finanse seniora

czyli jak nie paść ofiarą oszustwa metodą "na wnuczka" czy "na policjanta".

Wyłudzanie pieniędzy od osób starszych wciąż nie traci na popularności. Na oszustwo najbardziej narażeni są ludzie mieszkający samotnie, bez rodziny. Ludzie w podeszłym wieku najczęściej nie zdają sobie sprawy z zagrożenia i – z typową dla siebie otwartością – chętnie nawiązują kontakty z obcymi.

Broszura "Bezpieczne finanse seniora"