Kontrast:
Tekst:

Komunikaty na temat zagrożeń w sieci

Opublikowano: 1 kwietnia 2023

Zapoznaj się z poniższymi komunikatami na temat zagrożeń w sieci i jakie działania należy podejmować w przypadku pojawienia się takich sytuacji. W przypadku pytań lub wątpliwości skontaktuj się z infolinią pod numerem +43 32 4282000.

Uważaj na kontakt telefoniczny ze strony oszustów podszywających się pod Bank lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Banku BPS, pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.

Należy stosować się do kilku ważnych zasad:

1.Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) - prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;

2.Nigdy nie ujawniaj przychodzących na Twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie;

3.Zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy;

4.Za każdym razem czytaj treść otrzymywanych powiadomień, szczególnie podczas trwającej rozmowy z rzekomym konsultantem. Z ich treści może wynikać, iż dodajesz NOWE ZAUFANE urządzenie do swojego profilu (konta w bankowości elektronicznej), przy pomocy którego oszuści ukradną Tobie pieniądze lub zaciągną pożyczkę/ kredyt.

5. Jeśli rozmowa wzbudza niepokój lub wątpliwości: rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.

Uważaj na wiadomości SMS oraz EMAIL - Oszuści nie tylko w rozmowie telefonicznej nakłaniają do przekazania środków, ale coraz częściej przesyłają również wiadomość mailową np. z informacją o zagrożeniu Twoich środków z rzekomą „umową przekazania zagrożonych środków” na konto techniczne banku lub wysyłają na numer telefonu ofiary sms z numerem rachunku, na który należy przekazać środki aby je „zabezpieczyć”. Zastosowanie się do zaleceń oszustów doprowadzi do utraty Twoich środków! Bank nigdy nie poprosi o podjęcie przez Ciebie takich czynności – poinformuj nas o takiej sytuacji. Oszustwo lub jego usiłowanie zgłoś w banku i złóż zawiadomienie na Policji.

Uważnie korzystaj z bankowości internetowej - Uważnie czytaj komunikaty i powiadomienia pojawiające się w trakcie logowania i wykonywania transakcji. Pamiętaj, że przestępcy potrafią podrabiać strony internetowe, w tym strony banków. Jeśli zaskoczyło Cię coś w widoku strony lub miałeś do czynienia z nietypowym jej działaniem, skontaktuj się z nami.

Stosuj poniże zasady aby zwiększyć bezpieczeństwo:

1. Uważnie czytaj komunikaty SMS/komunikaty aplikacji mobilnej, w tym potwierdzenia transakcji. Podane w wiadomości czynności, numer rachunku i kwota muszą zgadzać się ze zlecanymi przez Ciebie w usłudze bankowości internetowej. Zwracaj uwagę na treść SMS-a od banku nawet jeśli wykonujesz transakcje bardzo często.

2. Jeśli jakikolwiek komunikat albo element serwisu transakcyjnego lub mobilnego wzbudzi Twoje wątpliwości – przerwij czynność i natychmiast skontaktuj się z baniem.

3. Nie otwieraj podejrzanych maili i załączników. Uważaj na umieszczone w wiadomościach linki! Mogą one zainfekować Twoje urządzenia wirusem. Dotyczy to każdego Twojego adresu e-mail i wszystkich otrzymywanych wiadomości.

4. Nie otwieraj strony serwisu bankowości internetowej banku poprzez link z e-maila lub wyszukiwarki internetowej. Przestępcy mogą podrabiać adresy a do nich wykupywać płatne reklamy w popularnych serwisach znanych wyszukiwarek np. Google i pozycjonować je w kolejności wyżej niż oryginalna strona Banku. Korzystaj z przycisku logowania „eBankowość – zaloguj się” na stronie bankmbs.pl i sprawdzaj, czy połączenie jest szyfrowane (czy pojawiła się kłódka przed adresem).

5. Nie instaluj na żądanie dodatkowego oprogramowania na komputer, tablet lub telefon – pamiętaj, że bank nigdy o to nie prosi. Program lub aplikacja mogą być furtką do przejęcia kontroli nad Twoim urządzeniem przez przestępców.

6. Z bankowości internetowej korzystaj tylko na sprawdzonych urządzeniach, unikaj logowania z cudzych komputerów, tabletów i telefonów. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania.

7. Aplikacje na urządzenia mobilne pobieraj wyłącznie z oficjalnych sklepów : AppStore (dla systemu iOS), Google Play (dla systemu Android), Windows Phone Store lub Windows Store (dla systemów Windows). Znajdujące się tam programy przechodzą proces weryfikacji, a więc gwarantują Ci bezpieczeństwo.

8. Zadbaj aby Twoje urządzenie miało aktualne i legalne oprogramowanie: system operacyjny, program antywirusowy oraz przeglądarkę. Przestępcy wykorzystują luki w oprogramowaniu. Aktualizacje legalnego oprogramowania często niwelują je, utrudniając działanie oszustom.

9. Uważnie czytaj ostrzeżenia publikowane na naszej stronie bankmbs.pl pod przyciskiem „Bezpieczeństwo” tam informujemy nowych zagrożeniach. Pomoże Ci to ustrzec się od problemów i bezpiecznie korzystać z elektronicznych kanałów dostępu nie tylko w Banku.